Digitaal Ondertekenen: Het Proces

Tijdens mijn oriëntatie op digitaal ondertekenen had ik zelf de behoefte om het proces op hoofdlijnen te kunnen volgen. Toen maar uitgetekend in PowerPoint. Het bovenste deel volgt het proces vanuit het bedrijf en de klant. Het onderste deel geeft het onderteken platform weer. (Voorbeelden zijn hier te vinden)

ModelDigitaalOndertekenenProces

Beste zichtbaar fullscreen.

Uitgeschreven:

  1. Voorbereiding: De medewerker maakt een document, upload deze als PDF en het platform berekent een vingerafdruk. Deze is later nodig om te controleren of de ondertekende versie van het document onderweg niet aangepast is. Er wordt een logboek aangelegd om alle acties in het proces vast te leggen.
  2. Ondertekenen: De ondertekenaars identificeren zich en ondertekenen het document. Dat kan door met de muis of pen een krabbel te zetten of op een knop te drukken. Identificatie gebeurt met SMS/TAN code of een inlog vanuit bankID, DigiD of e-Herkenning. Als je een persoonlijke sleutel hebt en deze gebruikt krijg je het hoogste niveau van bewijskracht. De handtekening wordt als een stempel zichtbaar in het PDF/A.
    Het platform neemt alle handelingen (sturen, openen, ondertekenen) op als acties in het logboek.
  3. Afronden: Het platform controleert aan de hand van de vingerafdruk de integriteit van het document. Het logboek wordt afgesloten en ook ondertekend. De medewerker kan beiden vervolgens downloaden en archiveren.

De Powerpoint is hier te vinden.

Eerdere berichten over Digitaal Ondertekenen: