Best Practice op #samsam13: Social SharePoint

Gertjan Flinterman vertelt over hun implementatie van SharePoint bij het Windesheim.

Ik was nieuwsgierig naar hun implementatie van SharePoint als “sociaal intranet”. Onze eigen zoektocht naar nieuwe systemen bevat namelijk heel wat eisen op het gebied van ‘social media features”. Hiermee bedoel ik niet zozeer het professionele gebruik van Facebook, Twitter of andere externe platforms, maar een instellings-eigen social media platform.

Gertjan vertelt dat je een verschuiving in behoefte ziet, doordat het traditionele intranet maar beperkt gebruikt wordt. Mensen zoeken elkaar elders op. Met als nadeel een versnippering lijkt me. Als de ene collega op een LinkedIn groep zit en de andere op yammer of zo. Niet dat dat verboden is, maar ik zie het als gemis als je als instelling voor intern gebruik niet een integrale aanpak daarvoor biedt.

Hij toont de basic sociale mogelijkheden:

  • Content creëren en delen.
  • Volgen van anderen.
  • Het bekijken van berichten in een stream.
  • Zoeken door de hele instelling heen.

Wat ik opvallend vond in zijn ervaringen na twee jaar: Het ongemodereerd met 20.000 gebruikers op één platform zitten èn iedereen de vrije hand geven gaat niet mis. Hij vermoedt dat dat komt omdat het posten op het intranet niet anoniem is. Wellicht scheelt het ook dat hij met een oudere doelgroep werkt dan pubers, denk ik. Gertjan maakt zich geen illusie: als iemand wil cyberpesten of online wil schelden doen ze dat toch wel op Facebook of Twitter. Maar op hun intranet komt het bijna niet voor.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s