Onderwijstijd en elearning door Albert Vlaardingerbroek

Ik ben bij de presentatie ‘Onderwijstijd en elearning’ door Albert Vlaardingerbroek gaan zitten. Binnen onze instelling hebben we een tak die scholing geeft aan BBL-ers binnen bedrijven. Daar wordt het een hele toer om alle tijd zuiver mee te kunnen tellen als onderwijstijd. De ‘Focus op vakmanschap‘ beweging noopt tot aandacht hiervoor.

Albert stelt prikkelend:

  • Onderwijstijd is soms als het ‘Betonnen Zwembandjes’ dilemma. Iedereen springt door allerlei verkrampte hoepeltjes om tijd maar geteld te kunnen krijgen.
  • Online kun je soms nog beter monitoren wie oplet dan offline. De regelgeving laat daar geen ruimte voor. Terwijl klassikale lessen ook niet altijd effectief zijn.

De link tussen het tellen van tijd bij e-learning en de definitie van onderwijstijd: Er is sprake van synchrone interactie… Dat stelt specifieke eisen aan je ELO.

Albert  schetst een aantal scenario’s, met daarin de volgende kenmerken, benaming en oordeel:

[table id=9 /]

 

Bovenstaande indeling helpt je gesprekken te voeren met inspectie. Albert verwacht geen verschuivingen in het beoordelen van onderwijstijd. Het ligt politiek ook gevoelig, gezien de landelijke kritiek op de kwaliteit van het onderwijs.

Een voorbeeld is uitgewerkt in onderstaand filmpje:

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=gjeYx8JODdo’]

Meer zoals dit is terug te vinden op deze site.