Zoek de koning

Content-is-king wordt er vaak geroepen om te benadrukken dat (digitaal) materiaal een grote rol speelt. Dat geldt voor onderwijs ook. Het concrete lesmateriaal, de opdracht, de uitleg, de methode, het boek, de oefening, al dan niet digitaal, is toch een ruggengraat voor veel docenten.

Mijn vraag is nu: waar is dit terug te vinden in de encyclopedie van TripleA? Ik val vaak terug op de encyclopedie om iets te duiden of overzichtelijker te maken. Super handig hulpmiddel. Maar bij de ontsluiting van digitaal lesmateriaal lukt me dat even niet. Ik heb niet elke letter gespeld van alle 11 delen. Maar ik ken het toch redelijk goed, vind ik zelf.

Het hoort NIET thuis in de onderwijscatalogus (blz. 6):
Om op basis van een individuele leervraag een goed onderwijsaanbod te kunnen samenstellen en te realiseren zijn de volgende 4 componenten van belang:

  1. Identifcatie van alle beschikbare onderwijsproducten (in en via de onderwijsinstelling)
  2. De beschikbaarheid van alle relevante taxonomieën (kwalifcatiestructuren)
  3. De daadwerkelijke onderwijsinhoud (de content van een les, een periode, een project etc.)
  4. De beschikbaarheid van referentiearrangementen die als voorbeeld dienen voor de totstandkoming van het aanbod (arrangement) van de instelling aan de individuele deelnemer.

De componenten 1 en 2 vormen de onderwijscatalogus.
Gaat de catalogus dus over de inhoud? Ja, OVER de inhoud, het bevat niet DE inhoud.

Het zit NIET in deel 9 “Primair Proces Ondersteuning“: Dat gaat vooral over de ONDERSTEUNING van het primaire proces. Met onderwerpen als leertrajectbegeleiding, opleiden en vormen en examineren.

Het zit NIET in deel 8 en dan het gedeelte “Beheren middelen“. Het zou daar mijns inziens wel in kunnen thuishoren. Als content een middel is, dat je net zo behandelt en beheert als de meer ‘facilitaire’ dingen zoals ruimtes, materiaal en personeel. Zou het daar niet in zitten omdat het moeilijk te beheren valt? De beheersmatige zaken die er nu onder vallen, kun je als instelling zelf regelen. Met lesmateriaal is dat anders: je bent afhankelijk van uitgeverijen, brancheorganisaties en docenten die zelf materiaal ontwikkelen. Ik weet echter niet of dit een rol heeft gespeeld bij de keus om het helemaal niet op te nemen.

Echter, als TripleA een compleet applicatielandschap onder architectuur aanbiedt, dan zou digitaal lesmateriaal ergens toch een plek moeten krijgen? Waar denk ik aan:

  • De repository zelf, als in de betekenis van een grote bak met vindbaar lesmateriaal. De metadata is al ontworpen middels de catalogus. Waar een repository aan kan voldoen is ook al bekend.
  • De ontsluiting van de repository: Er zou tegen verschillende repositories “aangepraat” moeten kunnen worden. Contentsystemen van uitgeverijen zoals die via EduRoute/EduPoort, van Dijk’s educatie, maar ook die van WikiWijs. Is er tussenhaakjes al een API die een ELO tegen WikiWijs laat praten? Zodat een student niet naar een andere portal moet?
  • Kan de ‘overige’ kernfunctionaliteit van een ELO ook niet onder de TripleA architectuur verder ontwikkelt worden? Opdrachten uitzetten, inleveren, beoordelen etc. Ik noem express KERNfunctionaliteit. Veel toepassingen binnen een ELO zijn portalachtig en gericht op communicatie of logistiek. Deze vinden binnen TripleA al elders plaats.

4 comments

  1. Leuke Blog heb je!

    Triple A onderscheidt wel een kernregistratie Educatieve Content. Deze is dan wel niet uitgewerkt in een apart Triple A boekje (zoals die voor deelnemers), maar wordt wel benoemd. Onder andere in het architectuur boekje kun je hem terug vinden, in figuur 2 en op blz. 24 onderaan.

    Groeten

  2. Hé, bedankt! Ik heb ‘m!
    Het is in ieder geval een ‘blokje’ waardig bevonden 😉 Ook op een logische plek. De toelichting op blz. 24 beschrijft precies, op hoofdlijnen, waar ik op doelde.
    Nu blijft de vraag: is er iemand in Nederland die het Functionele Ontwerp van deze kernregistratie verder uitwerkt?

  3. Your welcome 🙂 Wij staan er voor open om een duit in het zakje te doen betreft uitwerking van de spec rondom kernregistratie educatieve content (1 van onze kerncompetenties). Keertje over brainstormen? Leuk om eens naast elkaar te leggen hoe de verschillende ROC’s hier nu invulling aan geven. Hier ligt trouwens ook een interessant lijntje naar de educatieve uitgevers…

  4. Euuhh, dat zou wel heel erg tof zijn, ik zie al een apart addendum op de encyclopedie voor me. Werkvorm en inhoudvorm kan ‘gewoon’ overgenomen worden. Use Cases, procesomschrijvingen etc. Wiki voor vastlegging door de tijd heen.
    Alleen… zou dat niet een apart project vereisen, waarin het toch wat formeler geregeld is? Overigens loopt ons ELO contract af, voor de opvolger, ook al is dat dezelfde, moeten de functionele specs toch weer bepaalt worden. Daarnaast zit alles aan functionaliteit dat nu in onze elo zit, pas straks elders in andere delen van het landschap.
    Of zou een laagdrempeliger initiatief passen bij “1 blokje” van het landschap?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s