Algemene ontwikkelingen IAA bij SURF & Kennisnet

Vandaag ben ik te gast bij Surf voor de bijeenkomst “IAA in het MBO”.  In de tweede sessie lopen we de ontwikkelingen langs, HP Köhler neemt ons mee.

MBO is een beetje een aparte sector omdat iedereen aangesloten is op 2 federaties. Entree voor digitale leermiddelen en SurfConext voor identiteiten. Beiden hebben een federatief centraal hub model waarbij de school de identity provider is. Technisch is het een implementatie van de SAML standaard.

Het IAA proces zoals HP dat ziet:

  • Identificatie: Juridische vaststellen van de identiteit.
  • Registratie: Administratie van de functie.
  • Authenticatie: Is hij/zij wie hij zegt te zijn?
  • Autorisatie: toegang krijgen tot gegevens of functionaliteiten.
  • Gebruik

De uitgangspunten voor IAA zijn:

  • Gebruiker centraal en privacy-vriendelijk, met consent.
  • Gemakkelijk in gebruik en beheer.
  • Veilig, schaalbaar en betaalbaar.

In het tweede deel praten we door over eduID. Zijn we net ECK-Id aan het doen met nummervoorziening, moeten we al weer nadenken over de opvolger of doorontwikkeling. 😉

Dat lokte dan ook veel vragen uit. Het eerste is slechts een pseudoniem in mijn ogen, dat als attribuut aan een identiteit hangt zodat leveranciers niet weten welke leerling/student het betreft. Het tweede is meer een leven-lang-leren oplossing. Zit dan ook nog in de verkennende fase. De verkenning uit zich bijvoorbeeld in:

  • Praktische pilot is die van de Edubadge en micro-credentials. Hierin zitten vooral HO/WO instellingen en één MBO. Top van Deltion.
  • Het eduMij concept: een persoonlijk en levenslang educatie en ontwikkeldossier. Naar analogie van MedMij. Opdrachtgever van eduMij is de ‘informatiekamer’ (MinOCW en de onderwijssectoren).

Zelf ben ik het meest nieuwsgierig naar eduMij, mits de gegevens zich bij de lerende zelf bevinden en niet in één centrale silo.