Portalen: Aanpak en Resultaten bij ROC Midden Nederland op #samboict

In de eerste workshopronde van de 34ste saMBO-ICT conferentie bezoek ik de presentatie van René van der Mark. In hun visie staat het portaal tussen de kernsystemen aan de ene kant en de gebruikers aan de andere kant. Logisch dat je een soort one-stop-shop wilt lijkt me. Tegelijkertijd is er wel spraken van portalen, meervoud. Dat klinkt pragmatisch en is wel begrijpelijk. Je kunt nu eenmaal niet alle ‘ingangen’ of ‘startpagina’s’ in 1 klap vervangen, vandaar dat de term DLWO ontstaan is. (“De digitale leer- en werkomgeving is het geheel van systemen dat studenten ondersteunt bij het leren en docenten bij het onderwijzen.”, als definitie vond ik hier goed bij passen.)

  • EduArte portalen voor studenten, docenten, praktijkopleiders en ouders. Deze zijn ook beschikbaar in de apps voor mobiel. Ze gebruiken ook nog Blackboard.😉
  • Intranet naar Office365.

René vertelt over hun implementatiestappen met pilots voor BPV-urenregistratie, ouderportaal, toegang voor praktijkopleiders etc. Over toegang voor ouders kwamen wel wat vragen: wat doe je met 18+, moet je controleren dat gegevens van ouders allemaal wel kloppen en kun je niet de student laten bepalen wat ze delen met anderen? Dat laatste zou echter nieuwe functionaliteit zijn. Scholen en hun administraties staan wel voor een enorme berg werk als je van 10.000 studenten dus 20.000 ouders of verzorgers toegang wilt geven. Het gedoe met wachtwoorden zou je kunnen voorkomen als ouders kunnen inloggen met bijvoorbeeld OpenID (OAuth protocol). Zouden ze zo kunnen inloggen met hun Facebook account bijvoorbeeld. De administratie van ouder-gegevens blijft bestaan natuurlijk.

René vervolgde met een demonstratie van EduArte studentenportaal, wat ik interessant vond omdat we een aanbesteding hebben lopen op deze functionaliteit.

Tips van René:

  • Kleine maar duidelijke stappen zetten.
  • Verlies niet teveel energie aan mensen die niet willen.
  • Niet alle functionaliteit in één klap voor iedereen.

2 comments

  1. Er is een overkill aan ICT systemen in het onderwijs!
    Opdrachten en toetsen staan immers in het ‘gradecenter’ van de elektronische leeromgeving (Blackboard). Docenten hebben dan niet veel aan het ‘leerling-achtervolgsysteem’ van Eduarte.
    Ouders die dat willen kunnen meekijken in de elektronische leeromgeving van hun kind, als die leerling dat goed vindt.

    1. Overkill –> dat zou best kunnen in het algemeen, of bedoel je bij ROC MN specifiek?
      LeerlingACHTERvolgsysteem –> alhoewel ik deze woordspeling schaamteloos van je ga overnemen😉 is die van EduArte niet achtervolgender dan elke andere hoor. Kleine disclaimer: ik werk mee aan een aanbesteding waar EduArte op kan offreren.

      Wat wel verwarrend is voor eindgebruikers is de tijdelijke aanwezigheid van 2 systemen. Als je aan de ene kant stapje voor stapje wilt implementeren en aan de andere kant wilt vernieuwen dan ontkom je niet aan een overlap-fase waar het oude systeem ook nog in gebruik is. Zowel afbreken van het oude als invoeren van het nieuwe vergt nu eenmaal tijd.

      Ik zou het overigens dom vinden van een school als ze Blackboard hebben en niet op zn minst aan het oriënteren zijn op een andere ELO of suite. Als je wacht tot ze verdwenen zijn ben je rijkelijk laat. Persoonlijk vindt ik Blackboard vergelijkbaar met Blackberry.;)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s