Het leren vastleggen met een stageblog #kdo365

Ik ben vandaag bij Microsoft te gast voor de Kennisdeling Office365. Mirza van Eck, informatiespecialist voor het Nova College vertelt over hun ervaringen met studenten die een stageblog bijhouden. Er waren een aantal redenen om voor een blog te kiezen:

  • Studenten kunnen delen wat ze doen op hun stage en wat ze toepassen van hun opleiding. Het geleerde in de praktijk dus.
  • Delen is normaal geworden nu. Een initiatief van een paar jaar geleden liep niet, blijkbaar is de tijd voor delen gewoon rijper.
  • De specifieke opleiding, het CIOS, heeft veel stageplekken op grote afstand en buitenland.

Het proces werkt het als volgt:

  • De student vraagt BPV contract aan: hij krijgt een landingspagina en blog. De SLB-er krijgt toegang en de praktijkopleider een mailtje.
  • De student werkt in de BPV: De praktijkopleider krijgt een inlog, kan meekijken en feedback geven.
  • De student is klaar met de BPV: De praktijkopleider kan er niet meer bij en bij de SLB-er verdwijnt de link. Na 2 maanden verdwijnt de blog.

De student kan in de portal zijn opdrachten, de beoordelingsformulieren BPV en zijn stage-uren registreren. De voordelen zien ze nu:

  • Verslag met meer dan tekst, ook video, audio en foto.
  • 24/7 toegang voor student, docent en praktijkopleider.
  • De praktijkopleider kan makkelijk zien wat er van de student verwacht wordt.
  • Bijvangst: de stage wordt sneller geregeld.

Uitdagingen zijn er ook: er is overal internet nodig. niet iedereen is even vaardig en alles dat nieuw is kost tijd.

Vragen die ik zelf had:

  • De blogs zitten niet in het profiel van de student: door het proces te automatiseren in een separate sitecollectie kan er beter gestuurd worden op daadwerkelijk gebruik.
  • Wordt het blog aan het einde wel bewaard of geëxporteerd? Dit wordt aan de student overgelaten, bijvoorbeeld dat hij alles opslaat als PDF.
  • Verantwoording: de uren en het verslag worden separaat beoordeelt. Het blog is slechts een hulpmiddel.