Visie op moderne ELO in het MBO – #samboict

Leon Abbink van de Netwerkschool vertelt over zijn kijk op de ‘moderne’ ELO. Ik schoof hierbij aan omdat we zelf bezig zijn met een nieuwe samenwerkingsomgeving te bouwen. Dan gaat op termijn de rol van de ‘klassieke’ ELO veranderen. En ik heb al een tijdje niets meer gehoord van de Netwerkschool.

Maar ik moet bekennen dat ik gedurende de presentatie even de weg kwijt was. De titel pretendeert visie over de toekomst. Wat getoond was echter was een ‘omgeving’ met onder andere social media, SkyDrive, Dropbox, Google Drive, SharePoint en Trajectplanner en N@tschool. Leuk, maar het wekte de indruk van een hele lappendeken aan functionaliteiten. Waar ik geen samenhang in kon ontdekken. Wel veel overlap lijkt me.

Wellicht heb ik er dit van opgestoken: het is mogelijk om een hele andere insteek te hebben dan die van gestandaardiseerde kernsystemen. Namelijk: kies maar de tooling die je al gewend bent als consument, wij (lees: de ELO leverancier) integreren wel. Het lijkt mij te verworden tot een interface waarin alle ‘cloud-drives’, alle eigen kernsystemen, alle portals, alle social-media platforms aanwezig zijn. Hoe je dit zou moeten opschalen is mij een raadsel. In plaats van een Best-of-Breed’ strategie lijkt het meer op ‘All-of-Breed’. Als het werkt, kunnen eindgebruikers best tevreden zijn.

De volledige presentatie is hier te vinden.

Dit was onderdeel van de 28ste saMBO-ICT conferentie bij het Landstede.

2 comments

  1. Beste Joël, dank je voor je blog. Achteraf gezien hebben de titel en de presentatie wat onduidelijkheid gebracht. Idd vertroebelden de functionaliteiten deels de visie. Als ik het begin van je blog lees, vermoed ik dat jullie met soortgelijke zaken bezig zijn. Ik heb wat beelden opgeroepen tijdens de presentaties. Die gaan grotendeels over de digitale schoolorganisatie. Vanmorgen kwam ik nog een beeld tegen dat ik je niet wilde onthouden.
    Blackberry stopt met consumentenproducten http://www.nu.nl/tech/3581218/blackberry-stopt-met-consumentenproducten.html @NUnl
    Volgens mij hebben wij de traditionele elo’s teveel georganiseerd als Blackberry. Gesloten, traag evoluerend, weinig klantsensitief, imagoloos. Met het nieuwsbericht als resultaat. Is dat ook de toekomst van de traditionele elo’s?

  2. Hé, bedankt voor je respons! Ik heb je link even gevolgd en de overeenkomst in kenmerken zie ik wel. De grotere ‘mainstream’ ELO’s mistten voor mij de boot wat betreft ‘social’ en ‘mobile’. Daarom was de tijd rijp voor ‘disrupters’ die dit voorop zetten in plaats van een ‘sausje’ over de oude ELO.
    Veel info haal ik van Michael Felstein (e-literate): http://mfeldstein.com/
    Overigens maak ik zelf onderscheid tussen systemen die meer bedoelt zijn voor ‘het leren’ en systemen om het ‘het leren te organiseren’ of ‘de persoon die leert te begeleiden’. De eerste schaar ik onder ELO’s, de andere onder onderwijslogistiek en begeleiding. Maar dat is wellicht slechts een semantische discussie. 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s