Consumerization and the Future of BI #bdwt2012

James Richardson, Research Director van Gartner geeft op de BDWT2012 conferentie de keynote “Consumerization and the Future of BI: Technologies to Drive Adoption”.

Van oudsher is Business Intelligence nogal gericht op de ‘beslissers’, meestal managers en bestuurders. Toch is BI slechts geadopteerd in 28% van de organisaties. Dat betekent dat veel managers besluiten nemen op basis van slechte data, ‘gut-feeling’ en excel-sheets. BI voor de gewone professional is echter nog veel relevanter. Dat wordt bevordert door ‘Consumerization’.

Als consumenten steeds meer gewend raken aan de beschikbaarheid van informatie thuis, dan wil men dat op werk ook. Vooral als de grens tussen die 2 omgevingen aan het vervagen is. Daarom stelt James dat ‘Consumerization’ niet te mijden is en je het moet omarmen als organisatie. Zijn tip: gebruik het als trend om te innoveren. Consumenten innoveren zelfstandig zonder ‘R&D budget’.

Analoog aan de trend op hardware gebied (BYOD etc.) is er ook een trend om eigen tools te hebben om informatie samen te stellen. Een aantal ontwikkelingen sturen dit en leiden tot kritische vragen om jezelf te stellen:

  • Usability: kun je patronen in informatie snel en makkelijk vinden, op een intuïtieve manier? Of heb je ‘data-miners‘ nodig?
  • Mobile: tablets en smartphones zijn de zwakke plekken om mensen te motiveren informatie op te zoeken en te gebruiken.
  • Snelheid: informatie genereren op basis van data kost veel computerkracht. Dat is steeds minder schaars. Minder zandlopertjes dus.
  • Relevantie: leer mensen zelf te vissen door ‘self-service’ BI. Dit verhoogt de relevantie van informatie voor de eindgebruiker.

Praktisch stelt James een complementaire aanpak voor:

  • Traditioneel BI: KPI’s, monitoren, data-warehouses, gekocht en verspreid door consultants. Top down.
  • Data discovery: visuele informatie, zoekfuncties, analyses, gekocht en verspreid door gebruikers. Bottom up.

Fijne spreker, die James. Kan trends verbinden met de dagelijkse praktijk.