Business Discovery World Tour 2012 #bdwt2012

Onverwacht even ingevallen voor een collega: een conferentie over Qlikview. Veel jargon over business intelligence enzo. Vanuit Onderwijsgroep Tilburg zijn we geen klant, maar we willen wel op de hoogte zijn van mogelijkheden. Omdat het gras altijd groener is bij andere software.

Vincent Peters opent met de eerste keynote “Business User-Driven BI”. Qlikview blijkt een flinke jongen te zijn: beursgenoteerd, 25.000 klanten in 100 landen. Hij positioneert Qlikview in het rijtje andere ‘simpele’ leveranciers: Google, Apple en Salesforce. Maar dan voor BI, hij stelt dat ze alles vereenvoudigen. Een beetje trots vermeldt hij daarom de vermelding door Gartner.

De ontwikkelingen die hij ziet:

  • Beslissingen lager in de organisatie, op teamniveau. Het aantal te nemen beslissingen neemt enorm toe, ook voor mensen op de werkvloer. Deze moeten dan wel de beschikking hebben over alle relevante informatie. Sluit een beetje aan bij ‘BI for the masses’ dat ik in 2007 al hoorde.
  • Snellere wijzigingen. Grote uitdagingen om in te spelen op veranderingen. Je kunt niet 3 jaar bezig zijn met een implementatie.
  • Data-explosie: een sterke toename van gegevens die echter niet snel toegankelijk zijn.

De visie op informatie: BI moet ‘ontdekkend’ werken. Inzicht krijg je door te kunnen spelen met de informatie, in visueel aantrekkelijke schermen. Qlikview toont wat je selecteert èn wat je weglaat maar er wel mee te maken heeft.

Het aantrekkelijke van de term ‘ontdekkend BI’ vind ik, dat het niet een vast ingericht dashboard veronderstelt. Je kunt van te voren niet ruiken wat een gebruiker van informatie vervolgens wil weten. Het ene antwoord leidt altijd tot de volgende vraag. Een statisch dashboard met informatie ondersteunt dit niet lijkt me. Als een eindgebruiker zelf zijn ontdekkingen kan doen, zelf zijn informatie kan samenstellen en presenteren, dan is het waarschijnlijker dat hij antwoord op zijn vragen krijgt. Vragen die je van te voren toch niet kan bedenken. Klinkt flexibel.

Overigens neem ik elke hemelbestormende presentatie over eeuwige informatie-jachtvelden met een korreltje zout. Maar ik denk zeker een indruk te krijgen van deze software.