Verzuimmelden en privacy

Zoals beloofd zou ik nog terugkomen op het verband tussen verzuimmeldingen en privacy. Toen schreef ik al:

  • Laat de leerling en/of ouder zelf bepalen wat voor privacy niveau gewenst is.
  • Laat de school bepalen wie welke rol heeft op elk niveau.

Enkele voorbeelden van redenen van verzuim bij elk niveau:

  1. Privacy-niveau Laag: het maakt de leerling niet uit als willekeurige medewerkers de reden kennen en beoordelen. Meestal redenen zoals “De bus was te laat.”, “De wekker ging niet af.”, “De brug stond open.” etc. Voor deze gevallen kan iedereen alle 3 de rollen vervullen.
  2. Privacy-niveau Middel: het maakt de leerling wel degelijk uit dat maar een beperkte groep medewerkers de reden kennen en beoordelen. Meestal redenen zoals “Ik moest naar de dokter.”, “In die les zitten leerlingen die me pesten.” etc.
  3. Privacy-niveau Hoog: de leerling wil dat de reden en beoordeling heel vertrouwelijk blijft. Redenen zoals “Ik moest naar de Psychiater.”, “Ik moet naar de dokter vanwege een vriendje en mijn ouders mogen het niet weten.”

De kunst is nu om van te voren voor elk niveau de juiste betrokkenen te bepalen. Hieronder steeds weergegeven met een gekleurde smiley. Enkele voorbeelden:

  • Groen: Bijvoorbeeld balie-, receptie-, administratief medewerker, telefonist of docent in de klas.
  • Oranje: Leerlingbegeleider, mentor, coach of verzuimcoördinator.
  • Rood: Vertrouwenspersoon

Enkele opmerkingen:

  • De redenen hierboven zijn een voorbeeld! Een discussie welke reden op welk niveau hoort is zinloos. Laat de leerling deze zelf bepalen!
  • De betrokkenen hierboven zijn een voorbeeld! Een discussie welke betrokkenen op welke rol zitten is zinvol. Bepaal deze als school. In het geval van onderzoeker en observant kunnen er dat meerdere zijn.
  • Maak de leerlingen hiermee bekend en corrigeer misbruik (Elke keer als de bus te laat is dit alleen tegen de vertrouwenspersoon willen vertellen of zo).

One comment

  1. Hey Joel,

    Goed bezig, het ziet er heel puik uit die modellen van jou. In Eindhoven werken we met Fronter planning en scores, geen top systeem als je het mij vraagt. En er gaat ook veel mis in het gebruik omdat er niet accuraat geregistreerd wordt. Het systeem is van belang! Maar nog belangrijker is dat de gebruikers er goed mee om kunnen gaan. Daarom ben ik enthousiast over jouw ‘geef de leerling inspraak’ model.
    Discussie over wie in welke rol zit is zinvol zeg je dus: ik vind het wel een beetje vreemd dat je bij je hoogste niveau van privacy alleen de vertrouwenspersoon neerzet. In de mbo structuur heeft de vertrouwenspersoon enkel een rol als het gaat om problemen tussen leerlingen, leerling-docent(medewerker). Je zou kunnen zeggen dat niveau rood dan beschikbaar is voor het ZorgAdviesTeam (waarin zorgcoordinator, zorgcoaches, schoolmaatschappelijk werk, en een aantal externen werken). Meestal dus niet de vertrouwenspersoon.
    Maar eigenlijk ben ik van mening dat juist de loopbaanbegeleider de spin in het web is en vertrouwenspersoon zou moeten zijn voor de student.

    groetjes!

    Kim

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s