Strategisch assortimentsbeleid

Ik kreeg een reactie van Tom Schelleken (IDCollege) op mijn bericht over de Long Tail in onderwijs. Hij vertelde dat ze soortgelijke cijfers van hun eigen instelling willen gaan gebruiken als input voor het bepalen van hun “strategisch assortimentsbeleid”.

Nu ben ik altijd gek op nieuwe termen of definities, dus deze stuiterde ook een beetje van links naar rechts door mijn hoofd. Ik heb er ook even over gegoogled. Als je dan je eigen tweet over deze term gelijk als tweede treffer aantreft, dan weet je dat het niet veel voorkomt, ook niet in andere branches. Terwijl het eigenlijk meer een retail term is. Toch vindt ik dat we zo’n beleid moeten hebben. Waarom?

Omdat een ‘Strategisch Assortimentsbeleid’ je laat nadenken over vragen als:

  • Wat doen we met opleidingen met relatief weinig deelnemers?
  • Bieden we een breed assortiment van opleidingen aan, of gaan we voor een paar toppers?
  • Bieden we alleen een basisassortiment aan of gaan we ook voor “impuls-aankopen”? (zijn er die en moet je die willen in onderwijs? Ook in opleidingen heb je rages…)
  • Welke rol speelt onze maatschappelijke verantwoordelijkheid?
  • In welke mate kiezen we bewust voor opleidingen die relatief veel kosten, wellicht als het rendement hiervan hoger is?
  • Hoe staat de consument centraal? Wat doe je als deelnemers opleidingen willen die buiten je basisassortiment vallen?

Daarnaast denk ik dat strategisch assortimentsbeleid als input kan dienen voor de Use Case strategische planning in onderstaande bollenplaat van TripleA:

ol

2 comments

  1. Mooi plaatje!. Als je het over assortimentsbeleid gaat hebben ben ik heel bang dat met name de kleine uitstervervende beroepen de dupe worden van de modewoorden en keuzes. Ons land heeft nog tot in de lengte der dagen rietdekkers nodig, natuursteenbewerkers (o.a.grafstenen), schoenmakers? Maar daarvan hebben we er geen 10.000 per jaar nodig. Moet je daarom als ROC kiezen voor de gelikte gewilde opleidingen: game design, artiest (uitstroomdifferentiatie kermisartiest), aqua leisure host alleen omdat het zo lekker bekt en er zo lekker uitziet bij een open dag? Je weet dat ik een BBL fan ben en daarom wat mij betreft: de markt vraagt, de markt leidt samen met het ROC op en niet de afdeling Marketing en Sales die Multimedia specialist marketingewaardiger vindt dan een rietdekker. Voor het gemak laat ik hier het hele verhaal van competentiegericht opleiden (met de zin: wij leiden nu op voor beroepen die straks niet meer bestaan en leerlingen hebben over 10 jaar een beroep dat nu nog niet bestaat).

  2. Ik zocht nog onderwijs voorbeelden van deze “Fast moving consumer goods” in onderwijs en ik had ze niet beter kunnen omschrijven. Zou zo’n rietdekker-opleiding nou een voorbeeld zijn van een niche, waarvoor ruimte is op net 1 ROC in heel nederland?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s