Harm Deiman en Roland Baks praten ons op de 32ste saMBO-ICT conferentie bij over de implementatie van de EduArte Suite bij het Summa College.
De moeilijkste binnen de suite om te implementeren: deelnemerbegeleidingssysteem en onderwijscatalogus. Ze vertrokken vanuit:
- Een maatwerk applicatie voor volgsysteem.
- Verschillende en complexe inrichtingen.
- Per cluster eigen processen voor examinering.
Om dit aan te pakken werd college-breed een uniforme inrichting afgesproken in samenspraak met het onderwijs en de ondersteunende diensten. Vervolgens werd er een migratie-traject ingezet. Dan komt er altijd viezigheid bovendrijven, desnoods werd er via Excel als tussenstap nog data overgezet.
Harm noemt de volgende succesfactoren:
- Werken met een uniforme inrichting maakt transparant wat de status is van de school.
- Op het niveau van directie was er een ambassadeur.
- Eigenaarschap werd bij onderwijsteams gelegd.
- Continue communicatie over de voortgang.
- Een aparte verandermanager met een expertteam voor ondersteuning.
- Getrapte implementatie: data en procedures binnen onderwijs op orde, training en go-live.
Er kwam een zijdelingse opmerking dat ongeveer 25% van de gebruikers basisvaardigheden mist om te werken met de browser en de PC. Dat herken ik echt wel, dat tijdens de implementatie van een systeem collega’s ‘het digitale rijbewijs uit 1995’ nog niet hebben.