(BYOD sketchnote by Makayla Lewis)
Eindgebruiker X:
“Mijn eigen apparaat meenemen naar mijn werk? Maar je denkt toch zeker niet dat ik mijn eigen telefoon of tablet ga gebruiken voor mijn werk? Als mijn baas wil dat ik iets doe dan moet hij ook maar voor het apparaat zorgen! En hoe noem je dat … Bring your own device? Praat eens normaal Nederlands.”
Manager Y:
“OK, we kunnen mensen zeker niet dwingen hun eigen device te gebruiken, maar als ze het wel zouden willen, dan gaan we dat ook mogelijk maken. X, je mag er eentje uitzoeken op mijn kosten. Dat noemen we dan … Bring your corporate device. Dat is normaal Engels.”
Eindgebruiker X:
“Wat???? Ik heb al een apparaat van mezelf, je denkt toch zeker niet dat ik met 2 apparaten ga rondlopen?”
Mijn visie:
- Denk als management na over beide mogelijkheden en maak een keus. Praktische handreikingen vind je in het laatste boekje in de Hoe?Zo! reeks.
- Probeer als eindgebruiker niet de toegang tot je eigen informatie onmogelijk te maken, dan lijkt het erop alsof je niet wilt. Eerst mopperen dat je niet bij je informatie kan om vervolgens daarna geen apparaat te willen, klinkt als weerstand of moeite met verandering.
Nota bene: Elke gelijkenis met bestaande personen en situaties is op toeval gebaseerd.