Hoe noem je …

Even een vraagje over een term waarvan mijn taalkennis tekortschiet. Ik ben aan het knutselen aan een model en daar passen meestal in elk blokje maar één of twee woorden in. Één term die er in voorkomt is “Alumni” en “Alumnibeleid”. Oftwel het terrein van activiteiten dat een instelling uitvoert voor ex-studenten. Liefst een heel leven lang. Het zit dus aan het einde van een hele procesketen.

Maar waar ik nu op zoek naar ben is de term voor het begin van de keten: de potentiële student of kandidaat-deelnemer. Die wellicht belangstelling toont, waar we marketing voor plegen om later als bekostigd binnen te hengelen, die we nog moeten uitnodigen voor een intake, waar we voorlichting aan geven etc. Maar die dus nog geen formele relatie met instelling heeft. Dus het tegenovergestelde van een alumnus. Iemand een idee?

7 comments

  1. Hé! thanks. Prospect klinkt wel een beetje klassiek, net als alumnus. Potential dekt de lading eigenlijk goed, maar associeer ikzelf met onze eigen interne kweekvijver, zogenaamde “high potentials”…

  2. Ik ben geen marketeer, maar naar mijn gevoel kan je verschillende kanten uit:
    1. Aspiranten (gegadigden, kandidaten): degenen die graag tot je klantenkring willen worden toegelaten c.q. die hebben aangekondigd dat ze een klantrelatie met je zullen aangaan; target voor intake- en selectiebeleid.
    2. Prospects: degenen van wie je (gegronde?) hoop hebt dat ze zich als klant zullen laten strikken, bijvoorbeeld omdat ze belangstelling voor je product(en) hebben getoond; target voor persuasief verkoopbeleid.
    3. Doelgroep (target group): het marktsegment dat je graag zou willen bedienen, waaruit je bij voorkeur je klanten zou willen rekruteren (c.q. waaruit je je klanten denkt te kunnen rekruteren); target voor wervingsbeleid.
    4. Potentiële deelnemers: de markt of populatie waaruit je deelnemers gewoonlijk afkomstig zijn (gedefinieerd naar vooropleiding, verzorgingsgebied, leeftijd, loopbaandoelen, etc.); target voor voorlichtingsbeleid.

  3. Volgens mij ligt het probleem ergens anders. Je begint volgens mij nog voordat de keten er is. Alumnibeleid is toch gericht op mensen die NU in de instelling als klant vertoeven en die je wil vasthouden nadat ze vertrokken zijn. Maar jij wilt al hengelen nog vóórdat iemand de instelling bezocht heeft?

    Volgens mij heb je het dan over een heel andere keten, namelijk die van de klantenwerving. En die werving is gericht op potentiële klanten. Het alumnibeleid is gericht op klanten die je hebt of die de instelling nog maar net verlaten hebben. Mogelijk helpt dit bij een zoektocht naar een term? Een alumnipotential? (Ben je ook af van die ‘highpotentiallink’).

  4. @Wes: Hé, bedankt voor je uitwerking, vooral het “uit elkaar trekken” in weer 4 soorten. Ik kende overigens je blog nog niet, dus gelijk maar even abo genomen. Groet, Joël

  5. Alumni is meervoud van alumnus. Komt van latijn: letterlijk pleegzoon en dat komt weer van alére dat voeden betekent. Alumnus is een leerling, kwekeling, ook wel student aan universiteit. Wil je als instelling alumni beleid uitvoeren, dan is dat in eerste instantie het ‘voeden’ (alére) van je huidige pleegzonen. De periode dat je ze voedt en onderwijst komt goed overeen met de aanduiding ‘pleegzonen’, immers je voegt het een en ander toe aan wat de ouders (hopenlijk?) reeds bereikt hebben. Nu is de tendens in de maatschappij (deels theoretisch) ‘je leven lang leren’. Kun je dus aan het alumni-beleid, liefst een heel leven lang, het voeden en verzorgen van je ex-studenten toevoegen? Het lijkt mij dat daarvoor een behoorlijke omslag in denken nodig is. Zijn (onderwijs)instellingen daar op ingericht, en niet minder belangrijk ‘wie financiert dat’? Er is al wel zoiets gaande:, dat is het aanbod van universiteiten om ouderen colleges aan te bieden.

    Wat de term is voor aankomende studenten daarvoor moet ik helaas het antwoord schuldig blijven. Het zoemt ergens in mijn hoofd rond, maar het wil niet verder komen dan: ‘groentjes’. Maar dat dekt de lading niet helemaal. Potentials geeft natuurlijk beter weer wat nieuwelingen (dat is misschien het woord?) in hun mars hebben. In mijn tijd (en misschien nog wel) hadden ze toelatingsexamens, die de potentie van kandidaten moesten aantonen. Een soort Sito-toets op hogerniveau, hoewel de sito-toets op basisschoolniveau soms al aan de scores laat zien dat een leerling een potentieële kandidaat is voor jullie alumni-beleid. Dus zou ik zeggen begin er vroeg mee en ga de scores van sito-toetsen bestuderen. De uitblinkers ga je dan al begeleiden vanaf de basisschool. Nog net niet: éen heel leven lang’. Daarvoor moet je in Japan zijn, die beginnen al in de créche te selecteren. Er kan ongetwijfeld veel verbeterd worden in het beleid van onderwijs. Maar Japan is niet direct een prijzenswaardig voorbeeld. Ook niet wat onderwijs, een heel leven lang inhoudt. Zij hebben een ‘leven-lang-binding’ met het bedrijfsleven, extreem zelfs t.a.v. één vast bedrijf. Maar ja, daar gaat het hier niet over.

    Ik ben benieuwd of iemand alsnog op de juiste benaming komt voor kandidaat-alumni. Zie ook Moniek.

    Groetjes J. de Bruijn sr. Zeg maar Jacques, ik houdt het liever informeel.

    Ps. Een heel ander onderwerp heb ik op internet staan in een zoektocht naar enkele knellende vragen in fysica en astronomie. Als iemand zijn kijk eens wil verruimen buiten procedures als Alumni-beleid en wat je allemaal niet met Black-berry’s kan doen, dan is het adres: boek.jacquesdebruijn.nl Het hoofdthema is een onderzoek nar toeval en/of causaliteit. Ik denk dat jullie in het beleid toeval geen al te grote rol willen geven. Dus de filosofische kant van dit onderzoek kan wel eens op meer terreinen waardevol zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s