Ik ben vandaag aanwezig geweest bij een PARELL bijeenkomst en bij deze een impressie.
Er loopt een onderzoek onder bestuurders en hun contactpersonen, over de relatie tussen onderwijs, ict en bedrijfsvoering. In de vorm van interviews. Doel is te achterhalen waar ‘blinde vlekken’ zitten op dit terrein. Ook de betrokkenheid van bestuurders wordt gestimuleerd, door actief te inventariseren welke vragen er leven op het gebied van onderwijsbedrijfsvoering en flexibilisering.
Vervolgens vertelt Hans van Honk (Procesmanagement MBO2010) over het streefbeeld 2010 van staatsecretaris OCW:
- Nieuwe opleidingen zijn goed vormgegeven, de kwaliteit is gewaarborgd en bedrijfsvoering moet op orde zijn.
- Er is sprake van continue kwaliteisbewaking.
- De examens zijn goed vormgegeven.
Het doel van procesmangement mbo2010: ROC”s ondersteunen bij modernisering via
- Ontwikkelen modellen
- Aansluiten bij initiatieven
- Gebruik maken van bestaande netwerken.
- Kern: inventariseren en ter beschikking stellen good practices.
MBO2010 houdt zich bezig met 3 thema’s:
- Inhoud
- Professionalisering
- Bedrijfsvoering
Wat wordt er dan onder bedrijfsvoering verstaan? Hans hanteert de definitie:
“Afgestemd geheel van mensen, middelen, sytemen t.b.v. realisatie doelstellingen en succesvolle uitvoering van processen in onderwijs.”
Afgeleid hiervan is onderwijslogistiek:
“Afgestemd geheel van beschikbaarheid van mensen en middelen t.b.v. succesvolle uitvoering processen in het onderwijs”.
De werkwijze binnen het thema bedrijfsvoering, volgt de volgende stappen:
Processen -> Functineel Ontwerp -> Instrumenten -> Gebruik
Het complete plaatje is hier terug te vinden en de presentatie van Hans volgt hieronder: