Trends zien met Google Reader

Ik kwam op Steve Rubel zijn blog een post tegen over het dataminen van Google Reader, waarvan ik dacht: misschien iets voor de trendmatcher(s) onder ons 😉  Alhoewel het niet voorspellend is, kan het inzicht geven.

Hij laat zien hoe je deze reader kunt gebruiken om trends te zien:

– Abonneer je op “tons of feeds”, niet om te lezen, maar om te vergaren. Als je er maar genoeg hebt om er de statistiek mee te bedrijven.

– Gebruik de zoekfuncties van de reader zelf, om te kijken hoe vaak bepaalde woorden, tags, onderwerpen etc. terugkomen.

Hij illustreert dit verder met grafieken, die volgens Google lijken op die van Google’s web analytics.

2 comments

  1. Tja, ik móet me natuurlijk haast wel aangesproken voelen. Maar dit werk laat ik over aan de echte trendwatchers zoals Steve. De ontdekkingen waar zij mee komen probeer ik vervolgens te matchen met haalbare targets in ons onderwijs.
    Natuurlijk is datamining belangrijk, maar goed kijken naar onze deelnemers (en collega’s) geeft ook veel informatie. Kijk eens hoeveel jongeren nu opeens kunnen jumpstylen. Is er één ROC die dat in z’n onderwijsaanbod heeft? En toch kunnen ze het. Dankzij de LOI? Neee, gewoon dankzij alle filmpjes die ze zelf bij YouTube gezet hebben! Dat zijn dingen waar wij heel veel vaan kunnen leren…

  2. Plus, deze tools blijven een “achteraf” studie. Het finger-spitzen gefühl, nodig om een trend te spotten, blijft. Zonder dat lijkt het meer op wat statistici doen: de hele dag tabellen met cijfers bekijken… Dan is gewoon om je heen kijken, met antennes en voelsprieten aan, wel aantrekkelijker. Wellicht op basis van ontdekkingen van trendwatchers, zoals je zegt.
    Nu ik er zo over nadenk is het verschil tussen een trendwatcher en matcher wel helderder voor me. Een trendwatcher kan passief blijven, een matcher probeert er vervolgens iets mee te doen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s