Een itembank van vijf hogescholen op #T2D2016

Ik bezoek vandaag en morgen de Tweedaagse over Digitaal Toetsen. Surf organiseert het, waarvoor dank, in Eindhoven KennispoortSander Schenk (HR) praat ons bij over de ervaringen met het aanleggen van een itembank voor 5 hogescholen. Even de schaal: 5.492 studenten maakten 66.502 toetsen en beantwoorden 875.576 vragen …

Randvoorwaardelijk stelt Sander

  • Laagdrempelige toegang: De toegevoegde waarde, aangezien een itembank aanleggen nogal wat tijd kost, zit in hergebruik en analyse. Bijvoorbeeld welke vragen wel en niet goed lopen. Dat moet dan wel toegankelijk zijn.
  • Een enigszins doordachte inrichting: je kunt een jaar discussiëren, maar belangrijker is om te beginnen. Hoorde ik net ook al: metadata bijvoorbeeld wordt weinig gebruikt, terwijl je er aan de voorkant uren over kunt praten.
  • Enthousiaste auteurs (hier ook al): Laat voorbeelden zien, dwing niet en laat studenten er om vragen (“Bij docent X krijgen we wel oefenvragen uit de itembank … “).
  • Een goede ondersteuning.

Eigenlijk kom je daarna pas goed aan kwaliteit toe: zijn de vragen inhoudelijk juist, toetstechnisch in orde en hebben ze per stuk feedback? Het zegt denk ik wel iets over de cultuur als docenten in een team elkaar feedback hier op geven en constructief samen de kwaliteit verhogen. De balans tussen streng en soft is soms delicaat: leg je de lat te hoog dan werkt het ontmoedigend en sla je elk initiatief dood met een wijzende vinger, leg je de lat te laag dan krijg je slechte toetsen. Blijft natuurlijk mensenwerk. Vandaar dat Silvester Draaijer de nadruk legt op sociale innovatie (hoe werken onderwijzers samen).

Plug voor de leverancier: de vragen worden gemaakt en afgenomen met Remindo.

Sander zijn presentatie is hier terug te vinden.