In de aanloop naar onze verhuizing naar de ‘cloud’ leefde bij sommigen het idee dat je dan geen eigen IT-afdeling meer nodig hebt. Want de cloud ontzorgt je toch? En het technisch beheer ligt dan toch bij de cloud-provider?
Nu zijn de fijnere nuances van Technisch Beheer, Applicatiebeheer en Functioneel Beheer etc. uiteindelijk wel uit te leggen, maar het is een apart spel om samen met beheerders de verschillen helder te krijgen en het belang van sommige keuzes voor het management te duiden. Enfin, dat hoort nu eenmaal bij Informatiemanagement. Je raakt ook de dagelijkse werkzaamheden van personen. Individuen met een baan waar ze waarde aan hechten. Het helpt dan niet om systeemanalisten, systeembeheerders, servicedeskmedewerkers, netwerkspecialisten en andere probleemoplossers over één kam te scheren.
Maar om terug te komen op bovenstaande vraag:
JA, je hebt als school een IT-afdeling nodig voor alles dat niet naar de cloud kan.
Het beheer van desktops, het netwerk en traditionele applicaties blijft voorlopig nog even bestaan. Alhoewel die laatste aan het afnemen is zolang niet elke medewerker een device in eigen beheer heeft (CYOD/BYOD) en niet elke medewerker 4G in het kwadraat heeft. Dat zou wat zijn, dat KPN/Vodafone/T-Mobile/Ziggo/UPC overal zoveel Wifi of 4G heeft dat je als school geen eigen netwerk meer nodig hebt. 😉
JA, je hebt als school een IT-afdeling nodig om naar de cloud te verhuizen
Het is voor (public) cloudleveranciers het makkelijkst om te laten zien hoe je met hun diensten start, alsof je met een schone lei begint. Niemand heeft echter een digitale schone lei, eerder een erfenis van bestanden en systemen sinds 1995. Nu hoeft niet alles mee de cloud in, maar je zult het grootste deel toch echt moeten verhuizen. Er is daarom een heel leger van ‘partners’ die je kan helpen hierin. De tooling of ‘verhuiswagen’ die deze partners bieden is alleen te doorgronden door mensen met een IT-achtergrond.
Ja, je hebt als school een IT-afdeling nodig om de cloud in de gaten te houden
Cloudleveranciers vermelden echt heel veel niet in hun promotiefolders. Als het goed is wel in de kleine letters van hun SLA. Wil je je als school opstellen als volwassen klant dan zul je toch regie en controle moeten uitoefenen. Dat vergt andere rollen dan die van een traditionele IT-afdeling. Deze kanteling van ‘beheer naar regie’ neemt ook tijd in beslag. Het biedt voor individuen binnen de IT-afdeling ook kansen voor persoonlijke ontwikkeling.
Samenvatting: een IT-afdeling krijgt het eerst een paar jaar drukker, het technisch beheer neemt af, monitoring op geleverde diensten neemt toe. Of er per saldo krimp zal zijn? Vraag het me over een paar jaar maar…
Lijkt deze blogpost veel op de vorige? Klopt! 😉
De vorige berichten in deze serie zijn hier en hier te vinden.