Ik ben vandaag te gast bij Microsoft voor de Kennisdeling Office365 zoals saMBO-ICT deze organiseert. Linda van Bakkum van het Nova College vertelt over hun invoer in 1x.
Het Nova College kent meer dan 10.000 deelnemers en meer dan 1.000 medewerkers. Office365 invoeren in bulk kent zo z’n uitdagingen dus. In de eerste fase migreerden ze mail. Daarna gingen alle apps aan.
Om het gebruik te stimuleren konden docenten zich aanmelden voor een “Vroege Vogels” traject. Er was een vroege-vogel-groep per app. De aanmelding was vrijwillig en men kreeg een beetje tijd ervoor. Die groep onderzocht zelf de mogelijkheden om hun app in te zetten voor onderwijs. Zij leverden als groep dan praktisch trainingsmateriaal op.
Waar liep men tegenop?
- Weinig beschikbare tijd in het rooster en geen onderzoekende houding (“Zeg maar hoe het werkt.”).
- Overlap in functionaliteit van tools en grote hoeveelheid.
- Groot verschil in digitale vaardigheden en weinig nieuwsgierigheid.
Om uit deze impasse te komen ging het projectteam aan “Story Telling” doen, waarbij een soort mini use-cases boven kwamen drijven. Hiermee kon men een functioneel ontwerp voor een portal maken. Dit bood structuur en overzicht denk ik.
In de uiteindelijke uitrol werden de H: schijven gemigreerd naar OneDrive en netwerkschijven gingen op ‘alleen-lezen’. Na de live-gang werkten studenten mee als floor-walker voor ondersteuning.
Lessons Learned:
- Hou vast aan het communicatieplan.
- Beeldvorming van Office365 is moeilijk als mensen er niet mee kunnen spelen. Die vroege-vogels -groep moest dus na live-gang en niet er voor georganiseerd worden.
- Creëer quick wins.
- Zorg voor ondersteuning op locatie.
De presentatie is hier te vinden.