De titel bevat in elk geval de actuele kreten, dacht ik bij aanvang van de keynote van Zsolt Szabo, maar ‘samenhang’ is meestal ook mijn zoektocht. Dus nieuwsgierig was ik wel.
Hij opent met een 4-eenheid : Cloud, Social Media, Mobiliteit en Big Data. Het moet self-service, pro-actieve informatie en persoonlijk advies opleveren voor onze studenten en onderwijzers. Zsolt ontwijkt niet de risico’s, maar gaat erna snel verder met een eenvoudige definitie van Cloud Computing:
Cloud Computing is het op een slimme manier gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt door het gebruik van software en hardware als een service.
Een andere variant die ik niet kende was ‘Het 0, 1, oneindig” gezegde. Je hebt 0 infrastructuur nodig, 1 omgeving en je kunt oneindig opschalen.
Zsolt wordt praktisch als het gaat om invoering. Hij ligt het zogenaamde Cloudwiel toe met daarin vijf stappen:
- Regel je governance, architectuur en compliance als randvoorwaarde voor de volgende stappen.
- Bepaal je strategie: Wat wil je met cloud computing? Hoe snel wil je dat?
- Bepaal je toepassing: Welke processen ga ik ondersteunen met cloud computing?
- Bepaal je keten: Wat zijn de consequenties van je oplossing en waar zitten deze in de keten?
- Maak je keuzes: Wie doet beheer en hosting van infrastructuur, platform en toepassingen?
Ik denk dat Zsolt zijn boodschap vooral is: net als in andere sectoren is Cloud computing binnen onderwijs onvermijdelijk. Maak hier op een verantwoorde manier gebruik van, vertrekkend vanuit je visie.