Onze interne dienst Kwaliteitszorg werkt voor alle onderdelen van onderwijsgroeptilburg. Ik bezocht een workshop waarin zij toonden hoe ze werken en met welke onderwerpen zij zich bezig houden:
- Metingen verrichten en onderzoeken (bijvoorbeeld deelnemertevredenheid)
- Geven van advies n.a.v. resultaten en concrete actieplannen.
- Interne audits en externe toezicht begeleiden.
Waar lopen medewerkers kwaliteitszorg zoal tegenaan?
- Docenten die “onderzoeksmoe” zijn.
- Medewerkers die in eerste instantie reserves hebben. Want: studenten inhoudelijk op competentiegericht onderwijs laten reageren, dat lijkt heel beangstigend. Of onderzoek naar organisatorische kwesties, dat legt soms pijnpunten bloot, omdat het iets evalueert waar docenten met hart en ziel bij betrokken zijn. Je school wordt binnenstebuiten gekeert. Toch levert het waardevolle, genuanceerde informatie op, is de ervaring van alle betrokkenen.
De werkvorm van de workshop was een kwartet-spel. Behalve ludiek, erg leerzaam voor iemand die beperkt op de hoogte is van kwaliteitszorg. Kreten die erbij horen: Deelnemerraadpleging, TAP’s, ROC-spiegel, OER-monitor, KCE, JOB/ODIN, MBO kaart, interne audit, inspectie, accountants.
Wat uit het kwartet ook naar voren kwam is de communicatie na een audit: als je meewerkt aan een onderzoek dan wil je de resultaten ook zien, vervolgens zou je dit vooral willen gebruiken om weer verbeteringen aan te brengen. Teams bemerken dus dat interne audits (Check en Act) heel waardevol zijn, maar nog waardevoller als er vervolgtrajecten komen (Act en Do). Het onderzoek wordt als het ware “teruggelegd in het team”.