Willem Vermeend opent de conferentie met een aantal trends: globalisering, klimaatverandering, communicatie, ondernemerschap, veroudering, strijd om talent. Maar: communicatie wordt dè kernactiviteit. Vervolgens schets Willem hoe onze jeugd communiceert. Scholen doen hun best om bij te blijven, maar het blijft ouderwets. Hij spreekt uit ervaring (doen de belasting pc’s kado gaf aan onderwijs: 1ste reactie 11 jarig jochie was “heb thuis een snellere”).
Jeugd loopt in Nederland voorop: serious gaming etc. (is dat echt zo: nederlandse jeugd beste in gaming/hacken?) Hoe kan onderwijs boeien? Door aan te sluiten bij hun manieren van communiceren. De gereedschap van jongeren is anders dan van onderwijs. Ver kwamen er wat mooie speeltjes/gadgets voorbij in de presentatie. Ik vond zelf de retoriek wel erg bekend. Wel kwamen er voorbeelden van initiatieven voorbij: “Climate Quest” en “Jobklas” waarin de docent samen met studenten materiaal ontwikkelt. Voor het bevorderen van ondernemerschap benadrukt Willem het jagen op talent.
Slot: de school moet een “connected school” worden, die 24/7 verbonden is met de maatschappij.