Social Media door John Hanswijk

Op één van onze opleidingen wordt het schooljaar geopend met workshops over social media. Ik mag er zelf een sessie verzorgen over Facebook. John Hanswijk opent met een lezing. Hij stelt dat sinds Jan Steen sociale contacten eigenlijk niet zo verandert zijn. Wel de techniek, reikwijdte en snelheid. Met wat getallen om te illustreren:

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=eejYHRIhgko’]

Meer getallen in het MBO zijn te vinden in een onderzoek van ROC Westbrabant over social media.

En nog meer in de Gary’s social media count.

In het onderwijs

Hij begint met de WAAROM? vraag en komt met de volgende antwoorden:

  • Omdat het bij de leefwereld van je kind/student hoort.
  • Voor je bedrijfsvoering: Het ondersteunt bij communicatie (rooster, vakanties, storingen, opleidinginformatie, vragen, etc.)
  • Voor je onderwijs: overhoren, verslagen via blogs, lessen op youtube, links, artikelen en stellingen op Facebook.

Gebruik je gezond verstand

Er zijn veel voorbeelden van carrière slopende tweets. Daarom benadrukt John de noodzaak van media-vaardigheid en het gebruik van protocollen. Hij noemt die van V&VN.

Praktijkvoorbeeld stagebegeleiding

In de BPV kent iedereen wel de knelpunten en voorbeelden van gebrekkige communicatie. Men is daarom gaan experimenteren met social media. Nimeto onderzocht de methodiek met de volgende resultaten:

  • Er was vaker contact tussen bedrijf, deelnemer en begeleider.
  • Meer zelfreflectie voor studenten.
  • Het kost, zeker de eerste keer, tijd.
  • Als het veilig en afgeschermd moet dan moet je extra opletten.
  • Bloggers scoren hoger op werkhouding.
  • De tevredenheid van studenten neemt opzich niet toe.

John besluit met:

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=8O4BOUHjuCI’]